آموزشگاه زبان های خارجی آزادی

به آموزشگاه زبان های خارجی آزادی خوش آمدید
بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان و بزرگسالان
بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان و بزرگسالان
11 خرداد 1402

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان و بزرگسالان

 

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

 

 امروز در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. همچنین بررسی کنیم که آیا یادگیری زبان انگلیسی بعد از یک سن خاصی ناممکن می‌شود؟

 

تسلط به زبان انگلیسی و صحبت کردن به این زبان تا چندی پیش یک مزیت به شمار می‌ رفت. اما در دنیای امروز بیشتر از آنکه بخواهد مزیت باشد، یک ضرورت است! از همین‌ رو بسیاری از والدین به ‌دنبال این هستند که در بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان، فرزندان خود را به کلاس زبان بفرستند تا هرچه زودتر بتوانند به این زبان صحبت کنند.

 

البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. گاهی بزرگسالان هم نیاز به یادگیری زبان انگلیسی را در زندگی خود حس می‌کنند. اما تصور می‌کنند که ممکن است روند یادگیری زبان انگلیسی در بزرگسالی بسیار کند و آهسته باشد و یا اصلاً اتفاق نیفتد. به همین خاطر هم هیچ تلاشی برای یاد گرفتن زبان انگلیسی نمی کنند زیرا تصور می‌کنند سن یادگیری زبان را پشت سر گذاشته اند.

 

اگر شما هم‌‌ می خواهید بدانید که بهترین سن یادگیری زبان دوم چه برای کودکان و چه بزرگسالان چه زمانی است، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

 

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

بررسی و تحقیق‌ های مختلفی در زمینه بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان انجام ‌شده است. تا چندین سال پیش اگر فردی قصد داشت به کودک سه یا چهار ساله خود زبان انگلیسی و یا هر زبان دوم دیگری را یاد بدهد، اطرافیان تعجب می‌کردند و می‌گفتند که فرزند تو هنوز نمی‌تواند زبان مادری را به‌ خوبی صحبت کند. چطور از او می‌توان انتظار داشت که یک‌ زبان دوم را یاد بگیرد؟

 

اما امروزه احتمالاً در اطرافیان خود دیده‌اید که بسیاری از والدین از سنین بسیار پایین کودکان خود را در معرض زبان انگلیسی قرار می‌دهند و یا آن‌ها را به‌ طور مثال به مهد کودک‌ های دو زبانه می‌فرستند.

 

برخی از والدین دیگر که خود نیز به زبان انگلیسی مسلط هستند با فرزندشان به انگلیسی صحبت می‌کنند و یا از همان سنین پایین برای آن‌ها کارتون های زبان انگلیسی پخش می‌کنند. همه این‌ها نتیجه تحقیقاتی است که نشان می‌دهد کودکان حتی قبل‌ از به دنیا آمدن محیط اطراف خود را می‌شنود و انعطاف‌پذیری ذهن آن‌ها در یادگیری زبان بسیار بالاست.

 

گروهی معتقدند که سنین سه تا هفت ‌سالگی بهترین سن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان است؛ چراکه در این سن کودک هم انعطاف ‌پذیری بالای ذهنی دارد و از طرف دیگر هیچ واهمه و ترسی از اشتباه بیان کردن لغات ندارد و هرگز به این فکر نمی‌کند که آیا تلفظ من صحیح است یا خیر؟

 

همان‌طور که در زبان مادری خود نیز ممکن است بسیاری از کلمات را به ‌اشتباه تلفظ کند چنین اتفاقی در یادگیری زبان دوم مثل زبان انگلیسی نیز می‌افتد. برخی دیگر از محققان زبان انگلیسی معتقد هستند که از بدو تولد تا قبل از سن هفت سالگی بهترین سن یادگیری زبان است. البته کسی که بخواهد از بدو تولد به فرزندش زبان انگلیسی را یاد بدهد بهتر است که خودش نیز به این زبان مسلط باشد.

 

اما محققان دیگری هم هستند که می‌گویند تا قبل‌ از سن بلوغ یعنی حدوداً تا قبل‌ از سن سیزده‌ سالگی، یادگیری زبان بسیار مؤثر خواهد بود و این فاصله سنی را بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی می‌دانند.

 

از فواید یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان بعد از سن هفت سالگی می‌توان به این اشاره کرد که کودک تقریباً درک بیشتری از محیط اطراف خود دارد و شاید راحت تر بتواند با شرکت کردن در یک کلاس زبان ارتباط برقرار کند‌.

 

 

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

 

در نتیجه همه این تحقیق‌ها مشخص شده‌ است که هر چه زودتر برای فرزندانمان یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنیم، به نفع او خواهد بود و بیشتر شبیه کسی که زبان مادری‌ اش انگلیسی است، صحبت خواهد کرد.

 

سن یادگیری زبان انگلیسی در بزرگسالان

همان‌ طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم بسیاری از بزرگسالان نیاز دارند که زبان انگلیسی را یاد بگیرند. اما از آنجایی‌ که تصور می‌کنند چنین چیزی فقط باید در سنین کودکی اتفاق بیفتد قدمی برای این‌ موضوع برنمی‌دارند. باید بدانید که درست است هر چه که زودتر یادگیری زبان را شروع کنیم، قطعا نتیجه بهتری خواهد داشت ولی اینطور نیست که یادگیری زبان انگلیسی برای بزرگسالان نا ممکن باشد.

 

و ازآن جایی‌ که بزرگسالان درک بهتری از اهمیت یادگیری زبان انگلیسی دارند، بدون توجه به بهترین سن یادگیری زبان می‌توانند در کلاس‌ های زبان انگلیسی شرکت کرده و یا به‌صورت خود خوان به مطالعه این زبان بپردازند.

 

البته ذکر این نکته ضروری است که سن تنها عامل مؤثر در یادگیری زبان نیست. به‌ خصوص برای بزرگسالان، کیفیت کلاس زبان، مدرس دوره و منابع تدریس شده در یک کلاس به شدت در کیفیت یادگیری میسر است.

همان‌طور که می‌دانید ورزش کردن برای سلامت جسمی بدن شما بسیار مفید است. از طرف دیگر ماهیچه‌های مغز انسان نیز به چنین تمریناتی نیاز دارد. یادگیری زبان دوم مثل زبان انگلیسی یک تمرین و یک نوع فعالیت بسیار مناسب برای ذهن بشمار می‌آید که می‌تواند از مبتلا شدن به اختلالات ذهنی مثل آلزایمر در سنین بالا جلوگیری کند.

 

هرچند با افزایش سن و گذر از دوران جوانی میزان یادگیری انسان در مهارت های مختلف به مرور کمتر میشود و این امری کاملا طبیعی است، به شما پیشنهاد می‌کنیم بدون درگیر کردن ذهن خود به این موضوع که بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی چیست، از همین لحظه به ‌طور جدی انگیزه و هدف خود از یادگیری زبان انگلیسی را مشخص کنید و سپس شروع به یادگیری کنید.

 

هموراه نیز یادتان باشد که زبان انگلیسی یک مهارت عمومی است و افزایش سن فقط ممکن است یادگیری آنرا کمی طولانی تر کند؛ در واقع یادگیری زبان انگلیسی با کمی پشتکار همواره امکان پذیر است.

 

تفاوت یادگیری زبان در سنین کودکی و بزرگسالی

حال که هم درباره‌ی بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان و هم بزرگسالان صحبت کردیم، بهتر است در اینجا به تفاوت‌هایی که برای آموزش زبان انگلیسی در این دو گروه وجود دارد اشاره کنیم‌.

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان دنیایی کاملاً متفاوت با بزرگسالان دارد. برای کودکان به‌خصوص کودکان زیر هفت سال، آموزش زبان انگلیسی باید کاملاً غیرمستقیم باشد به‌ طوری‌ که کودک بتواند از روند یادگیری لذت ببرد. اما برای بزرگسالان اگرچه که باز هم می‌توان موضوعاتی را مثل برخی از موضوعات گرامری به‌ صورت غیرمستقیم تدریس کرد، اما دیگر برای زبان آموز واضح است که هدفش از شرکت در کلاس چیست‌.

 

در پایان بهتر است بگوییم که اگر می‌خواهید فرزند دو زبانه داشته باشید، هر چه زودتر محیط مناسب را برای او فراهم کنید. اگر هم خودتان به یادگیری زبان انگلیسی علاقه دارید و یا می‌خواهید برای ارتقای رتبه شغلی خود و یا هر هدف دیگری مثل مهاجرت زبان انگلیسی را یاد بگیرید، هرگز دیر نیست.